Hírek

Blog bejegyzések

Iskolakert – Óvodakert

/Szakmai beszámoló az „Iskolakerti (óvodakerti) Alapozó Alprogram” megvalósításáról

Intézmény neve: Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda
Boconádi Liliomkert Tagóvoda

A megvalósítás időszaka: 2025. március – május

Óvodánk sikeresen részt vett az „Iskolakerti Alapozó Alprogram” pályázatában, melynek célja a fenntarthatóságra nevelés, a természettel való közvetlen kapcsolat erősítése, valamint a gyermekek környezettudatosságának fejlesztése. A program keretében intézményünk ültethető zöldség- és virágmagokat, valamint gyermekek által is használható kerti eszközöket és szerszámokat kapott.


A kapott vetőmagok közül már elültetésre kerültek a cukkini, a retek, a dughagyma és a borsó. Ezen felül palántáztunk is, így paprika és paradicsom is került a kertbe. A virágmagok közül körömvirágot és napraforgót vetettünk, amelyek nemcsak esztétikai élményt nyújtanak, hanem a beporzók vonzásával a zöldségnövények fejlődését is segítik.

A program részeként kihelyezésre került egy esővízgyűjtő is, amelynek használatát a gyerekek nagy lelkesedéssel figyelik. A lehullott csapadék mennyiségét közösen megfigyeljük, és az esővízzel locsoljuk a kiskertet. A gyerekek örömmel vesznek részt a kert gondozásában: gyomlálnak, kapálnak, megfigyelik a növények fejlődését – természetesen életkoruknak megfelelően, játékos módon.


A kertben végzett tevékenységek nemcsak a természettel való kapcsolatukat mélyítik, hanem kiváló alkalmat biztosítanak a közösségi élményekre, a felelősségérzet kialakulására, valamint a türelem és gondoskodás gyakorlására is. Jelenleg izgatottan várjuk, hogy az elültetett zöldségek megérjenek, és közösen megkóstolhassuk a saját nevelésű terméseket.

Magvetéstől az első kóstolásig

A kertészkedés egyik legizgalmasabb része, amikor végre elérkezik az első betakarítás ideje, és a gyerekek saját munkájuk gyümölcsét – vagy ebben az esetben zöldségét – meg is kóstolhatják. A gondosan elültetett dughagyma szépen fejlődött, így nagy örömmel szedték ki a földből az első, apró, de annál büszkébb kis hagymákat. A gyermekek kíváncsian szagolgatták, forgatták, majd egy közös zsíroskenyér-készítés során meg is ízlelték az eredményt. A frissen szedett, saját termesztésű hagyma különösen ízlett, talán azért is, mert tudták, hogy mennyi törődés és gondoskodás kellett ahhoz, hogy idáig eljusson.

Hasonló izgalommal szüreteltük le a retket is. A kiskertek piros-fehér csodái szinte hívogatták a kicsiket, hogy húzzák ki őket a földből. A gyerekek egymásnak mutogatták, kinek mekkora „retkecskéje” lett, majd közösen megmostuk, feldaraboltuk, és meg is kóstoltuk. Voltak, akiknek a csípősebb íz új élmény volt, de a legtöbben örömmel rágcsálták, sőt többen repetát is kértek.

Ez az élmény nemcsak a kóstolás öröméről szólt. A gyerekek testközelből tapasztalhatták meg a természet körforgását: azt, hogyan lesz egy apró magból ehető termés. Megértették, hogy a növények fejlődése időt, figyelmet és gondozást igényel. A magvetéstől az első falatig vezető út sok apró lépésből állt, és minden mozzanata a közös munka és az élménypedagógia erejét bizonyította. Az első saját zöldségkóstoló valódi sikerélményt nyújtott számukra – s megerősítette bennük: érdemes gondoskodni, várni, és örülni annak, amit közösen hozunk létre.

Összességében a program megvalósítása során gazdagodott óvodánk nevelési eszköztára, a gyermekek élményekkel, tapasztalatokkal lettek gazdagabbak, és sikerült még közelebb hoznunk őket a természethez.


Készítette: Sárándi Réka, óvodapedagógus